In een Yin Yang yogales wordt Yin yoga gecombineerd met elementen uit Yang yoga

Yin verwijst naar het onbeweeglijke in ons lichaam: het bindweefsel en gewrichten, omdat zij stijf en weinig elastisch zijn. Yang daarentegen verwijst naar de spieren, omdat zij zacht en elastisch zijn.

In een Yin Yang yogales wordt Yin yoga gecombineerd met elementen uit Yang yoga (zoals Hatha- en PowerYoga), doordat actieve, dynamische bewegingen (Yang) afgewisseld worden met verstillende houdingen (Yin). Deze combinatie brengt de verstillende, meditatieve energie van yin in balans met de opwekkende, versterkende energie van yang.

Wat doen we in de lessen?

De Yin houdingen zijn vooral zittende en liggende houdingen en richten zich op het dieper gelegen bindweefsel rondom gewrichten, aanhechtingen en organen. Ze worden 3 à 5 min. in stilte aangehouden, waarbij je de spieren volledig dient te ontspannen. Hierdoor worden de gewrichten en banden soepeler en sterker, wat essentieel is om het lichaam fit te houden en blessures te voorkomen.

De Yang houdingen zijn vaak staande houdingen, waarbij gelet wordt op ademhaling, beweging en uitlijning en richten zich op de spieren. De houding wordt minder lang aangehouden en de spieren worden aangespannen, er is kracht en beweging voor nodig. Dit zorgt voor een krachtig en vitaal lichaam.

Sommige lessen beginnen langzaam en bouwen daar verder op; andere beginnen dynamisch en eindigen stil. In ieder geval een gebalanceerde combinatie.

Voor wie is Yin-Yan yoga geschikt?

Yin-Yang Yoga is geschikt voor iedereen, voor beginners en gevorderden.

!! Let op met Yin yoga als je zwanger bent of net bent bevallen, laat dit altijd aan de leraar weten. Aangezien je lichaam week is kan het schadelijk zijn om diep in de houdingen te gaan.  Bij Yogaplaza bieden we ook zwangerschapsyoga  aan.

De lessen zijn doorlopend en je kunt het hele jaar door instromen.

Wie geeft er les?

Heidi Eijk - Team Yogaplaza

Docente: Heidi Eijk